Úskalí satelitních rozbočovačů, aneb proč je (ne)používat

Rozdíly mezi satelitními a televizními rozbočovačem jsou v zásadě dva:

  1. Satelitním rozbočovačem projdou vyšší frekvence pro satelitní příjem, typicky do 2150 - 2450 MHz, zatímco televizním typicky do 900 - 1000 MHz
  2. Satelitní rozbočovače pouští napájení ze satelitního přijímače (televizoru se satelitním tunerem) do konvertoru LNB, tedy zespodu nahoru. Obvykle ze všech rozbočených výstupů.

Využití satelitních rozbočovačů pro televizní rozvod

Obecně se dá říct, že používat satelitní rozbočovače v čistě televizním rozvodu by se nemělo, pokud k tomu není důvod. A jediný důvod, který mne napadá je ten, že rozbočovače propouští napájení a tudíž je přes ně možná napájet dálkově zesilovač, který je umístěný v místě bez elektrického zdroje.

Využití satelitních rozbočovačů pro satelitní rozvod

Satelitní rozbočovače rozbočují vstupní signál na dva stejné výstupy. Umožní tedy stejný příjem na 2 a více místech - podle typu rozbočovače. Potíž je v tom, že pro příjem satelitního signálu je potřeba přepínat v LNB polarizaci (H/V) a pásmo (Low/High). Takže pokud rozbočíte satelitní signál, tak satelitní přijímač může být jen na jednom místě. Toho se dá využít v případě, že budujete rozvody v novém bytě a víte, že satelit bude jen jeden, ale ještě nevíte v které místnosti.

Více informací v článku "Lze rozbočit satelitní signál?".

Využití satelitních rozbočovačů pro STA

Satelitní rozbočovače je vhodné využít na rozbočení signálu z LNB typu Quattro, které nepřepínají žádný signál. Často se toho využívá když například potřebujete signál pro převodníky ze satelitu do DVB-T a současně stejným signál dodáváte multipřepínači.

Problémy se satelitními rozbočovači v kaskádě

Úskalí satelitních rozbočovačů je v tom, že aby se zabránilo zpětnému napájení do výstupů rozbočovače, jsou použity diody, které způsobují úbytek napětí o cca 0,7V.
Což by samo o osobě ani nevadilo, ale když připočteme úbytek napětí průchodem koaxiálního kabelu může nastat problém.
Ztráta napětí průchodem kvalitního koaxiálního kabelu průměr 5 mm z čisté mědi (např. Belden H121 Cu PVC) činí cca 0,3 V / 10 m.

Příklad: Máme svod dlouhý 40 m a použijeme satelitní rozbočovače, dojde ke ztrátě napětí asi o 1,9 V. A to by už mohl být problém, protože konvertory LNB přepínají přepínají polarizaci na vertikální při 14 V a horizontální při 18 V. Pokud dojde k poklesu napětí o 1,9 V jsme na hranici 16V, kdy konvertor (ne)bude správně přepínat (18V - 1,9V = 16,1) mezi horizontální a vertikální polarizací.

Stejně tak by mohli nastat problémy s dálkovým napájením zesilovače, který obvykle potřebuje 12 nebo 24V.
Z toho také plyne: 

  • kaskádovat za sebe satelitní rozbočovače není vůbec vhodné, neboť dva satelitní rozbočovače a 10 m kabelu mohou způsobit špatné přepínání konvertoru LNB nebo snížit účinnost zesilovače
  • hraniční délka kvalitního koaxiálního kabelu průměr 5 mm je asi 50 m a pro průměr 7 mm je to 70 m.
4. 4. 2013
SAT rozbočovač na 2 TV: Ikusi UDU 205  (3.6/4.8dB)
1 vstup, 2 výstupy, max. útlum 2x 3.6dB (TV) / 4.8dB (SAT), frekvence 5-2400Mhz, průchozí napájením ke vstupu (diody pro zamezení zpětného napájení)
10. 10. 2013
SAT rozbočovač na 1/3: Ikusi UDU 307 (6.8/9.7dB)
1 vstup, 3 výstupy, max. útlum 3x 6.8dB (TV) / 9.7dB (SAT), frekvence 5-2400Mhz, průchozí napájením ke vstupu (diody pro zamezení zpětného napájení)
4. 4. 2013
Teleste DSS2 (4.5dB) TV rozbočovač 1/2
1 vstup, 2 výstupy, max. útlum 2x 4.5 dB, frekvence 5-1000Mhz, napájení neprochází
10. 10. 2013
TV rozbočovač 1/2: Toner DSU-2 (3.5dB), průchozí napájení
1 vstup, 2 výstupy, max. útlum 2x 3.5 dB, frekvence 5-900Mhz, napájení prochází
5. 11. 2013
R3: rozbočovač na 3 TV: Toner XGHS-3B
Rozbočovače XGHS představují vysoce kvalitní širokopásmové rozbočovače pracujících v pásmu 5-1000 MHz.
10. 10. 2013
SAT rozbočovač na 1/4: Ikusi UDU 408 (8.1/10.4dB)
1 vstup, 4 výstupy, max. útlum 4x 8.1dB (TV) / 10.4dB (SAT), frekvence 5-2400Mhz, průchozí napájením ke vstupu (diody pro zamezení zpětného napájení)
10. 10. 2013
SAT rozbočovač na 1/8: Ikusi UDU 813 (11.9/15.0dB)
1 vstup, 8 výstupů, max. útlum 8x 11.9dB (TV) / 15.0dB (SAT), frekvence 5-2400Mhz, průchozí napájením ke vstupu (diody pro zamezení zpětného napájení)
4. 4. 2013
Teleste DSS3 (6.2dB) TV rozbočovač 1/3
1 vstup, 3 výstupy, max. útlum 3x 6.2 dB, frekvence 5-1000Mhz, napájení neprochází
4. 4. 2013
Teleste DSS4 (8.0dB) TV rozbočovač 1/4
1 vstup, 4 výstupy, max. útlum 4x 8.0 dB, frekvence 5-1000Mhz, napájení neprochází
4. 4. 2013
Teleste DSV6 (11.0dB), TV rozbočovač 1/6: vertikální výstupy
1 vstup, 6 výstupů, max. útlum 6x 11.0 dB, frekvence 5-1000Mhz, napájení neprochází
10. 10. 2013
TV rozbočovač 1/3: Toner XGVS-3B (6.5dB), vertikální výstupy
1 vstup, 3 výstupy, max. útlum 3x6.5 dB, frekvence 5-1000Mhz, napájení neprochází
 
Produktové členění
Výrobci a značky
kateborie Satelitní technika Satelitní technika
kateborie TV antény TV antény
kateborie Zesilovače Zesilovače
kateborie Hlavní stanice STA Hlavní stanice STA
kateborie Kabely a konektory Kabely a konektory
kateborie Pasivní prvky Pasivní prvky
kateborie Set-top boxy Set-top boxy
kateborie Stožáry a držáky Stožáry a držáky
kateborie Zdroje a adaptéry Zdroje a adaptéry
kateborie Montážní skříně Montážní skříně
kateborie Akce Akce
kateborie Anténa Anténa

Velkoobchodní ceny